Cel Strategiczny VI - Kraków – nowocześnie zarządzana metropolia
Kraków 2030 to nowocześnie zarządzana metropolia.
Struktura Celu
CEL STRATEGICZNY VI |
Kraków – nowocześnie zarządzana metropolia |
CEL OPERACYJNY VI.1 |
Przyjazna i sprawna administracja |
CEL OPERACYJNY VI.2 |
Wysoka jakość strategicznego zarządzania miastem |
Do czego zmierzamy?
- Nowoczesne i profesjonalne zarzadzanie miastem to zarówno sprawna i przejrzysta koordynacja polityk publicznych realizowanych w mieście jak i aktywna partycypacja obywatelska. To wysoka jakość świadczonych usług publicznych i racjonalna gospodarka przestrzenna godząca różne interesy mieszkańców.
Kluczowe działania
- Doskonalenie formy obsługi mieszkańców przez jednostki organizacyjne Gminy Miejskiej Kraków, w tym e-usług.
- Ułatwianie dostępu do informacji publicznej.
- Wzmacnianie potencjału pracowników administracji samorządowej oraz budowanie pozytywnego wizerunku i zaufania wobec administracji samorządowej.
- Rozwijanie i integrowanie systemów teleinformatycznych pomiędzy jednostkami administracji oraz ułatwianie dostępu do usług informatyczno-technologicznych, w tym systemów informacji przestrzennej (GIS).
- Powiększenie zasobu nieruchomości z przeznaczeniem na mieszkania komunalne.
- Ochrona i dbałość o ład przestrzenny poprzez planowanie przestrzenne.
- Integracja planowania przestrzennego i społeczno - gospodarczego oraz planowania sieci transportowych.
- Wdrożenie spójnego systemu decyzyjnego w administracji samorządowej wynikającego z SRK 2030.
- Kontynuacja procesu podejmowania decyzji w oparciu o analizy i dostępną wiedzę, z uwzględnieniem w planowaniu oceny skutków i rezultatów.
- Wykorzystywanie nowoczesnych technologii udostępniania danych (open data) dla budowy inteligentnego miasta (smart city).
- Systemowe włączanie podmiotów spoza administracji samorządowej do procesów zarządczych i budowanie z nimi sieci współpracy.
- Dywersyfikowanie źródeł finansowania działalności i rozwoju jednostek administracji samorządowej (w tym intensyfikowanie pozyskiwania funduszy pozabudżetowych).
- Wprowadzenie działań zmierzających do deglomeracji ruchu turystycznego poza ścisłe centrum miasta.
- Ocenianie i uwzględnianie wpływu masowego ruchu turystycznego w procesie planowania przez Miasto przedsięwzięć i programów strategicznych.
- Koordynowanie relacji pomiędzy turystyką masową i kwalifikowaną (np. biznesową, medyczną, kulturową), z uwzględnieniem różnic w uzyskiwanych przychodach.
- Podjęcie działań zmierzających do pozyskania większej akceptacji mieszkańców dla masowego ruchu turystycznego.
Narzędzia realizacji
Polityki, Programy i Projekty strategiczne realizowane w ramach Celów Strategicznych
Wskaźniki realizacji
Wskaźnik |
Wskaźnik mierzy… |
Stan w 2016 |
Stan w 2022 |
Wartość docelowa 2030 |
Rating Krakowa |
Wiarygodność kredytową Miasta |
BBB+ |
A- |
Najwyższa możliwa w kraju |
Liczba e-usług publicznych |
Dostępność usług publicznych, które można załatwić przez Internet |
104 |
157 |
100% świadczonych usług publicznych (możliwych do załatwienia przez Internet w całości lub części) |
Poziom długu publicznego |
Relację zadłużenia do dochodów miasta |
47,8% |
65% |
Trend spadkowy |
Ogólny poziom zadowolenia z obsługi klienta w UMK w okresie ostatniego roku (na skali 1-5) |
Zadowolenie mieszkańców korzystających z usług Urzędu Miasta |
4,18 |
4,47 |
Trend wzrostowy |
Monitorowanie realizacji
Informacje na temat realizacji Celów Strategicznych, w podziale na lata (od 2018 roku)