Cel Strategiczny I - Kraków - otwartą i harmonijną metropolią o znaczeniu międzynarodowym w sferach innowacji, nauki, gospodarki i kultury
Kraków 2030 to inteligentna i nowoczesna metropolia.
Struktura Celu
CEL STRATEGICZNY I |
Kraków - otwartą i harmonijną metropolią o znaczeniu międzynarodowym w sferach innowacji, nauki, gospodarki i kultury |
CEL OPERACYJNY I.1 |
Kraków – węzłem w sieci metropolii Polski, Europy i świata |
CEL OPERACYJNY I.2 |
Skoordynowane wykorzystywanie potencjałów Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego (KOM) |
Do czego zmierzamy?
- Chcemy potencjał Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego i potencjał Krakowa wykorzystać do budowy trwałego partnerstwa z innymi metropoliami Europy.
- Chcemy potencjał Krakowa ukierunkować na budowę nowych relacji wewnętrznych, opartych na zaufaniu mieszkańców, instytucji i lokalnych środowisk.
- Chcemy potencjał Krakowa przekuć w silny wizerunek i stabilną pozycję miasta przyszłości.
Kluczowe działania
- Wzmacnianie marki Krakowa jako europejskiej otwartej metropolii, atrakcyjnej dla osób utalentowanych, tolerancyjnej; miasta światowego dziedzictwa kulturowego i prężnego ośrodka akademickiego.
- Włączanie Krakowa w realizację wydarzeń o znaczeniu międzynarodowym, naukowym, kulturalnym, sportowym, a także angażowanie się w rozwój turystyki kongresowej, biznesowej i religijnej.
- Stwarzanie warunków dla lokowania w Krakowie prestiżowych instytucji o randze krajowej i międzynarodowej, społecznych, gospodarczych, naukowych i kulturalnych, a także siedzib dużych przedsiębiorstw.
- Wzmacnianie relacji z Warszawą i innymi metropoliami Europy.
- Zintensyfikowanie współpracy z Konurbacją Górnośląską, w tym z Metropolią Śląsko – Zagłębiowską.
- Wspieranie rozwoju kluczowej infrastruktury kolejowej, drogowej i lotniczej, poprawiającej dostępność przestrzenną i włączającej Kraków w sieć powiązań krajowych i europejskich.
- Angażowanie Miasta w rozwój międzynarodowych połączeń lotniczych.
- Wypracowanie zasad wspólnego działania w najtrudniejszych dla Miasta obszarach: usprawnienie publicznego transportu zbiorowego i walka z zanieczyszczeniem powietrza.
- Tworzenie zintegrowanej oferty dla inwestorów, przedsięwzięć kulturalnych, turystycznych i rekreacyjnych.
- Wykorzystanie mechanizmów wypracowanych w ramach realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), bazujących na doświadczeniach Stowarzyszenia „Metropolia Krakowska”, dla rozszerzenia współpracy na kolejne gminy tworzące Krakowski Obszar Metropolitalny.
- Ograniczanie negatywnych skutków suburbanizacji, poprzez wspólne planowanie przestrzenne oraz rozwój transportu publicznego.
- Tworzenie warunków dla równoważenia dostępu do usług publicznych w skali Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego.
Narzędzia realizacji
Polityki, Programy i Projekty strategiczne realizowane w ramach Celów Strategicznych
Wskaźniki realizacji
Wskaźnik |
Wskaźnik mierzy… |
Stan w 2016 |
Stan w 2022 |
Wartość docelowa 2030 |
---|---|---|---|---|
Liczba konsulatów oraz siedzib instytucji międzynarodowych |
Międzynarodową pozycję Krakowa, związaną ze zdolnością do przyciągania instytucji międzynarodowych |
32 |
54 |
Utrzymanie 2. miejsca w kraju |
Liczba osób odwiedzających Kraków/ Liczba turystów ogółem (w tym turystów zagranicznych) |
Atrakcyjność Krakowa, związaną ze zdolnością do przyciągania turystów |
12,1 mln/8,5 mln (2,7 mln) |
8,4 mln/5,36 mln (0,44 mln) |
Trend wzrostowy |
Udział studentów zagranicznych w ogólnej liczbie studentów |
Konkurencyjność Krakowa, związaną ze zdolnością do przyciągania zagranicznych studentów |
5,23% |
7,01% |
Trend wzrostowy |
Liczba firm z kapitałem zagranicznym z siedzibą w Krakowie |
Konkurencyjność Krakowa, związaną ze zdolnością do przyciągania zagranicznych inwestorów |
1 517 (2. miejsce) |
1 359 (2. miejsce) |
Utrzymanie 2. miejsca w kraju |
Liczba spółek giełdowych z siedzibą w Krakowie |
Konkurencyjność Krakowa, związaną ze zdolnością do przyciągania biznesu |
25 (3. miejsce) |
21 (3. miejsce) |
Osiągniecie 2. miejsca w kraju |
Liczba uczestników wydarzeń organizowanych przez Krakowskie Biuro Festiwalowe (KBF) |
Międzynarodową i ogólnopolską pozycję Krakowa, związaną z działalnością kulturalną, wyrażoną zdolnością miasta do przyciągania uczestników najważniejszych festiwali |
372 446 |
248 809 |
Trend wzrostowy |
Liczba pasażerów obsłużonych przez Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice |
Dostępność Krakowa w ruchu lotniczym |
4 983 645 |
7 394 176 |
Trend wzrostowy |
Liczba pasażerów ruchu kolejowego (Szybka Kolej Aglomeracyjna) |
Dostępność Krakowa w kolejowym ruchu aglomeracyjnym |
4,8 mln |
7,05 mln |
Trend wzrostowy |
Saldo migracji na pobyt stały ludności Krakowa |
Atrakcyjność Krakowa jako miejsca do życia i skala zjawiska suburbanizacji |
1 807 |
1 886 |
3 000 |
Saldo migracji na pobyt stały ludności sąsiadujących powiatów |
3 185 |
4 241 |
5 580 |
|
Wskaźnik naddatku czasu poświęconego na podróż w stosunku do sytuacji braku utrudnień w ruchu |
Utrudnienia w komunikacji (korki), mające związek z mobilnością mieszkańców Krakowa |
38% |
43,3% |
Utrzymanie lub zmniejszanie wartości wskaźnika |
Monitorowanie realizacji
Informacje na temat realizacji Celów Strategicznych, w podziale na lata (od 2018 roku)