Cel Strategiczny I - Kraków - otwartą i harmonijną metropolią o znaczeniu międzynarodowym w sferach innowacji, nauki, gospodarki i kultury
Kraków 2030 to inteligentna i nowoczesna metropolia.
Struktura Celu
CEL STRATEGICZNY I | Kraków - otwartą i harmonijną metropolią o znaczeniu międzynarodowym w sferach innowacji, nauki, gospodarki i kultury |
CEL OPERACYJNY I.1 | Kraków – węzłem w sieci metropolii Polski, Europy i świata |
CEL OPERACYJNY I.2 | Skoordynowane wykorzystywanie potencjałów Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego (KOM) |
Do czego zmierzamy?
- Chcemy potencjał Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego i potencjał Krakowa wykorzystać do budowy trwałego partnerstwa z innymi metropoliami Europy.
- Chcemy potencjał Krakowa ukierunkować na budowę nowych relacji wewnętrznych, opartych na zaufaniu mieszkańców, instytucji i lokalnych środowisk.
- Chcemy potencjał Krakowa przekuć w silny wizerunek i stabilną pozycję miasta przyszłości.
Kluczowe działania
- Wzmacnianie marki Krakowa jako europejskiej otwartej metropolii, atrakcyjnej dla osób utalentowanych, tolerancyjnej; miasta światowego dziedzictwa kulturowego i prężnego ośrodka akademickiego.
- Włączanie Krakowa w realizację wydarzeń o znaczeniu międzynarodowym, naukowym, kulturalnym, sportowym, a także angażowanie się w rozwój turystyki kongresowej, biznesowej i religijnej.
- Stwarzanie warunków dla lokowania w Krakowie prestiżowych instytucji o randze krajowej i międzynarodowej, społecznych, gospodarczych, naukowych i kulturalnych, a także siedzib dużych przedsiębiorstw.
- Wzmacnianie relacji z Warszawą i innymi metropoliami Europy.
- Zintensyfikowanie współpracy z Konurbacją Górnośląską, w tym z Metropolią Śląsko – Zagłębiowską.
- Wspieranie rozwoju kluczowej infrastruktury kolejowej, drogowej i lotniczej, poprawiającej dostępność przestrzenną i włączającej Kraków w sieć powiązań krajowych i europejskich.
- Angażowanie Miasta w rozwój międzynarodowych połączeń lotniczych.
- Wypracowanie zasad wspólnego działania w najtrudniejszych dla Miasta obszarach: usprawnienie publicznego transportu zbiorowego i walka z zanieczyszczeniem powietrza.
- Tworzenie zintegrowanej oferty dla inwestorów, przedsięwzięć kulturalnych, turystycznych i rekreacyjnych.
- Wykorzystanie mechanizmów wypracowanych w ramach realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), bazujących na doświadczeniach Stowarzyszenia „Metropolia Krakowska”, dla rozszerzenia współpracy na kolejne gminy tworzące Krakowski Obszar Metropolitalny.
- Ograniczanie negatywnych skutków suburbanizacji, poprzez wspólne planowanie przestrzenne oraz rozwój transportu publicznego.
- Tworzenie warunków dla równoważenia dostępu do usług publicznych w skali Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego.
Narzędzia realizacji
Polityki, Programy i Projekty strategiczne realizowane w ramach Celu dostępne są tutaj
Wskaźniki realizacji
Wskaźnik | Wskaźnik mierzy… | Stan aktualny 2016 | 2030 |
---|---|---|---|
Liczba placówek dyplomatycznych (ambasady i konsulaty) oraz siedzib instytucji międzynarodowych | Międzynarodową pozycję Krakowa, związaną ze zdolnością do przyciągania instytucji międzynarodowych | 32 | utrzymanie 2. miejsca w kraju |
Liczba osób odwiedzających Kraków/ Liczba turystów ogółem / w tym turystów zagranicznych | Atrakcyjność Krakowa, związaną ze zdolnością do przyciągania turystów | 12,1 mln/8,5 mln/2,7 mln | trend wzrostowy |
Udział studentów zagranicznych w ogólnej liczbie studentów | Konkurencyjność Krakowa, związaną ze zdolnością do przyciągania zagranicznych studentów | 5,23% | silny trend wzrostowy |
Liczba firm z kapitałem zagranicznym z siedzibą w Krakowie | Konkurencyjność Krakowa, związaną ze zdolnością do przyciągania zagranicznych inwestorów | 1 344 (2015) | utrzymanie 2. miejsca w kraju |
Liczba spółek giełdowych z siedzibą w Krakowie | Konkurencyjność Krakowa, związaną ze zdolnością do przyciągania biznesu | 25 (2016) | osiągniecie 2. miejsca w kraju |
Liczba uczestników wydarzeń organizowanych przez Krakowskie Biuro Festiwalowe (KBF) | Międzynarodową i ogólnopolską pozycję Krakowa, związaną z działalnością kulturalną, wyrażoną zdolnością miasta do przyciągania uczestników najważniejszych festiwali | 372 446 | trend wzrostowy |
Liczba pasażerów obsłużonych przez Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice | Dostępność Krakowa w ruchu lotniczym | 4 983 645 | trend wzrostowy |
Odsetek mieszkańców powiatów w zasięgu dojazdu do Krakowa transportem drogowym (izochrona 60 minut) | Dostępność Krakowa w ruchu drogowym. Wskaże ona zakres populacji Małopolski, będącej potencjalnymi użytkownikami miasta, w tym pracującymi | 72% | 75% |
Liczba pasażerów ruchu kolejowego (Szybka Kolej Aglomeracyjna) | Dostępność Krakowa w kolejowym ruchu aglomeracyjnym | 4,8 mln | trend wzrostowy |
Saldo migracji na pobyt stały ludności Krakowa | Atrakcyjność Krakowa jako miejsca do życia i skala zjawiska suburbanizacji | 1 807 | 1 642 |
Saldo migracji na pobyt stały ludności sąsiadujących powiatów | 3185 | 5 580 | |
Wskaźnik naddatku czasu poświęconego na podróż w stosunku do sytuacji braku utrudnień w ruchu | Utrudnienia w komunikacji (korki), mające związek z mobilnością mieszkańców Krakowa | 38% | Utrzymanie lub zmniejszanie wartości wskaźnika |
Informacje na temat realizacji Celu Strategicznego I, od 2018 roku - w podziale na poszczególne lata - dostępne są tutaj.