Cel Strategiczny III - Kraków – kreatywna i korzystająca z potencjału kulturowego nowoczesna metropolia
Kraków 2030 to kreatywna i korzystająca z potencjału kulturowego nowoczesna metropolia.
Struktura Celu
CEL STRATEGICZNY III | Kraków – kreatywna i korzystająca z potencjału kulturowego nowoczesna metropolia |
CEL OPERACYJNY III.1 | Kraków - miastem europejskiej stolicy kultury |
CEL OPERACYJNY III.2 | Wysokie kompetencje kulturalne mieszkańców |
Do czego zmierzamy?
- Chcemy twórczo wykorzystać dziedzictwo historyczne i potencjał kulturowy Krakowa do budowy nowoczesnej metropolii, znaczącej w skali europejskiej i globalnej, sprzyjającej eksperymentom i innowacjom.
- Chcemy pobudzać i rozwijać kreatywność mieszkańców, budując wspólnotę otwartych obywateli realizujących swoje pasje i ambicje.
- Chcemy utrzymać bogactwo, różnorodność i wysoką jakość oferty kulturalnej, zapewniając powszechny dostęp do wydarzeń kulturalnych.
Kluczowe działania
- Rozwijanie i promowanie kluczowych produktów kulturowych oraz zwiększenie wpływu kultury na gospodarkę.
- Integrowanie działań środowisk/instytucji na rzecz wspólnego budowania marki „Kraków – miasto festiwalowe”.
- Aktywne wykorzystywanie naszego członkostwa w globalnej sieci miast kreatywnych UNESCO oraz w innych międzynarodowych sieciach współpracy w dziedzinie ochrony dóbr kultury i rozwoju kreatywności.
- Kreowanie nowych marek wydarzeń kulturalnych, animowanie życia artystycznego w dzielnicach, ochrona pejzażu kultury w turystycznych częściach Krakowa.
- Stymulowanie transferu wiedzy, doświadczeń i najnowszych trendów w sektorze kultury, kreatywności i dziedzictwa.
- Z myślą o krakowskich artystach – tworzenie bogatej oferty programów grantowych i stypendialnych; wspieranie debiutantów i młodych artystów; promocja ich twórczości w kraju i za granicą.
- Wspieranie finansowe właścicieli zabytków i zanikających środowisk życia kulturalnego (księgarnie, antykwariaty, galerie).
- Ochrona dziedzictwa kulturowego (materialnego i niematerialnego) oraz digitalizowanie zasobów kultury
- Stworzenie artystom i twórcom kultury dogodnych warunków do rozwoju i pracy w Krakowie.
- Podejmowanie działań umożliwiających mieszkańcom i przyjezdnym jak najszersze uczestnictwo w wydarzeniach kulturalnych.
- Wspieranie integracji i współpracy różnych środowisk, domów, centrów i ośrodków kultury i młodzieżowych domów kultury, szczególnie w podejmowaniu niestandardowych aktywności dotyczących edukacji kulturalnej i artystycznej.
- Prowadzenie efektywnego zarządzania przestrzenią kulturową (lepsze wykorzystanie istniejącej infrastruktury i powstanie nowych wielofunkcyjnych obiektów).
- Przygotowanie spójnych narracji o kulturze krakowskiej i ofercie Miasta, dedykowanych różnym odbiorcom, turystom, obcokrajowcom mieszkającym w Krakowie, studentom, seniorom, rodzinom; znaczące wzbogacenie oferty anglojęzycznej.
- Wypracowanie „Kanonu Krakowianina” obejmującego najważniejsze miejsca, które powinien poznać każdy uczeń krakowskich szkół w czasie swojej edukacji.
- Likwidacja barier i zapewnienie zrównoważonego dostępu do kultury mieszkańcom z grup zagrożonych wykluczeniem.
Narzędzia realizacji
Polityki, Programy i Projekty strategiczne realizowane w ramach Celów Strategicznych
Wskaźniki realizacji
Wskaźnik | Wskaźnik mierzy… | Stan w 2016 | Stan w 2022 | Wartość docelowa 2030 |
Liczba uczestników imprez artystyczno-rozrywkowych o charakterze masowym | Skalę uczestnictwa mieszkańców w masowych wydarzeniach artystycznych i rozrywkowych | 606 081 | 616 554 | Utrzymanie poziomu lub trend wzrostowy |
Czytelnictwo - przeczytana przynajmniej jedna książka1 | Poziom czytelnictwa (od 2018 roku) | – | 50,9% | Trend wzrostowy |
Odsetek mieszkańców korzystających z wybranych usług kulturalnych (teatr, muzeum, galeria, filharmonia, opera)1 | Zainteresowanie ofertą kulturalną | 56% | 61,5% | Trend wzrostowy |
Zadowolenie mieszkańców z dostępnej oferty kulturalnej1 | Poziom deklarowanego zadowolenia mieszkańców z oferty kulturalnej | 81% | 75,3% | Utrzymanie poziomu lub trend wzrostowy |
Liczba podmiotów w sekcji PKD kultura, rozrywka i rekreacja | Stan sektora kreatywnego (sekcja "R") | 2 433 | 2 982 | Trend wzrostowy |
Liczba absolwentów uczelni kierunków kreatywnych | Potencjał sektora kreatywnego | 3 139 (2. miejsce) | 3 605 (2. miejsce) | 2. miejsce w kraju |
Monitorowanie realizacji
Informacje na temat realizacji Celów Strategicznych, w podziale na lata (od 2018 roku)