Cel Strategiczny IV - Kraków – miasto przyjazne do życia
Kraków 2030 to miasto przyjazne do życia.
Struktura Celu
CEL STRATEGICZNY IV
|
Kraków – miasto przyjazne do życia
|
CEL OPERACYJNY IV.1
|
Powszechnie dostępna, wysokiej jakości przestrzeń publiczna
|
CEL OPERACYJNY IV.2
|
Zrewitalizowane obszary miejskie
|
CEL OPERACYJNY IV.3
|
Zrównoważone środowisko
|
CEL OPERACYJNY IV.4
|
Przyjazny mieszkańcom, efektywny i ekologiczny system transportowy
|
CEL OPERACYJNY IV.5
|
Wysoki poziom bezpieczeństwa w Krakowie
|
CEL OPERACYJNY IV.6
|
Powszechność realizacji idei zdrowego i aktywnego życia
|
Do czego zmierzamy?
- Chcemy udostępnić nowe przestrzenie publiczne, rozumiane jako miejsca spotkań, aktywności, integracji społecznej, wymiany poglądów oraz dialogu; chcemy poprawić standardy jakości środowiska i zrewitalizować przestrzeń miejską.
- Chcemy zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa, powszechny dostęp do usług publicznych i rozwijać przyjazny, ekologiczny i efektywny system transportowy z uprzywilejowaniem transportu zbiorowego.
- Chcemy promować w Krakowie zdrowy styl życia.
Kluczowe działania
- Wzmacnianie systemowych działań, w efekcie których wzrośnie dbałość o krajobraz miasta, jego piękno, ład przestrzenny, estetykę i walory widokowe.
- Skuteczne zwalczanie nielegalnych reklam i graffiti.
- Przywracanie przestrzeni publicznych mieszkańcom poprzez ograniczenie dostępu samochodów osobowych do centrum miasta, w zamian rozwijając efektywny i przyjazny środowisku system transportu zbiorowego.
- Kształtowanie ulic, szczególnie w centrum miasta i wewnątrz osiedli jako przestrzeni publicznych (odwołując się do koncepcji „ulic – ogrodów”), poprzez uspokajanie ruchu, wprowadzanie pasów zieleni, znoszenie rozgraniczenia na chodnik i jezdnię oraz równoważenie ruchu pieszego, rowerowego i samochodowego.
- Pozyskanie nowych terenów dla przestrzeni publicznych, tworząc ich zintegrowaną sieć. Tworzenie w każdej dzielnicy funkcjonalnych centrów lokalnej tożsamości, obejmujących m.in. Kluby Rodzica i Centra Aktywności Seniorów.
- Przeciwdziałanie nadmiernej komercjalizacji przestrzeni publicznych; stymulowanie na tych terenach, szczególnie placach, powstawania atrakcyjnych miejsc spotkań, wypoczynku i rekreacji, dostępnych nie tylko dla użytkowników obiektów komercyjnych.
- Zrewitalizowanie istniejących terenów zieleni oraz zwiększenie powierzchni nowych terenów dla rekreacji w obszarze miasta.
- Tworzenie i ochrona parków rzecznych.
- Projektowanie zielonych przestrzeni w otoczeniu zabudowy miejskiej oraz wewnątrz osiedli i w centrum miasta („parki kieszonkowe”, podwórka, skwery).
- Przeciwdziałanie tworzeniu barier architektonicznych w przestrzeni publicznej, wykluczających osoby z niepełnosprawnością ruchową.
- Stosowanie zasad zapobiegania przestępczości przez kształtowanie bezpiecznych przestrzeni.
- Ograniczanie niekorzystnych skutków masowego ruchu turystycznego w niektórych dzielnicach Krakowa, szczególnie wyludniania się Starego Miasta, Kazimierza i Starego Podgórza-Zabłocia.
- Ograniczanie niekorzystnych skutków (w tym gentryfikacji) intensywnej aktywności budowlanej, szczególnie na obszarze Zabłocia.
- Odbudowanie pozytywnego wizerunku Nowej Huty, który jest czynnikiem kształtowania tożsamości i wspólnoty lokalnej.
- Dostosowywanie otoczenia osiedli i terenów mieszkaniowych do potrzeb rodzin z dziećmi oraz osób starszych.
- Umożliwianie włączenia społecznego, poprzez poprawę infrastruktury stwarzającej lepsze warunki dla edukacji, nauki, kultury oraz zapewnienie pomocy społecznej.
- Podejmowanie działań na rzecz aktywizacji zawodowej mieszkańców terenów rewitalizowanych, w tym wzmacnianie przedsiębiorczości społecznej.
- Dążenie do harmonizacji struktury funkcjonalnej i przestrzennej terenów mieszkaniowych.
- Ograniczenie niskiej emisji poprzez likwidację wszystkich pieców węglowych, z równoczesną kontynuacją programu osłonowego oraz zintensyfikowanie współpracy Krakowa z otaczającymi gminami i samorządem województwa na rzecz ograniczenia emisji napływowych.
- Zmniejszenie emisji komunikacyjnej poprzez zwiększanie udziału w ruchu transportu zbiorowego i innych ekologicznych form mobilności, szczególnie rowerów, oraz radykalne ograniczenie ruchu samochodów w centrum Krakowa.
- Ograniczenie emisji hałasu poprzez wprowadzanie wyciszonych torowisk tramwajowych, zakup nowoczesnego taboru tramwajowego i autobusowego (w tym elektrycznego), stosowanie nawierzchni drogowych o ograniczonej emisji hałasu, ograniczanie dopuszczalnej prędkości ruchu samochodów i stosowanie ekranów akustycznych tylko w przypadku braku alternatywy.
- Ograniczenie emisji pól elektromagnetycznych (PEM) do środowiska poprzez preferowanie niekonfliktowych lokalizacji źródeł emisji pól elektromagnetycznych.
- Efektywne gospodarowanie odpadami komunalnymi, aby do 50% odpadów (papieru, metalu, tworzyw sztucznych, szkła) podlegało ponownemu wykorzystaniu.
- Modernizowanie i rozbudowa infrastruktury komunalnej.
- Niemal dwukrotne zwiększenie powierzchni lasów w obszarze miasta.
- Stosowanie zasady tzw. zielonych zamówień publicznych przy planowaniu inwestycji i zakupów.
- Edukowanie i promowanie postaw proekologicznych.
- Wprowadzenie zdecydowanego uprzywilejowania komunikacji zbiorowej w ruchu miejskim oraz lepszej dostępności i odpowiedniej częstotliwości kursów.
- Integracja systemów transportowych z przyznaniem priorytetu dla transportu szynowego.
- Adaptacja istniejących linii kolejowych dla potrzeb ruchu pasażerskiego, wprowadzenie szybkich, regularnych połączeń o dużej częstotliwości w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA), docelowo co 20 minut.
- Integracja biletów wszystkich środków transportu, w tym transportu kolejowego.
- Podejmowanie działań na rzecz miasta przyjaznego pieszym, w tym poprzez obniżanie lub likwidację krawężników, uwalnianie chodników od parkujących samochodów, wyłączanie sygnalizacji świetlnej, oświetlanie ciągów pieszych i stosowanie elementów małej architektury.
- Rozwijanie infrastruktury rowerowej, obejmującej także parkingi dla rowerów, w tym parkingi zadaszone.
- Wprowadzenie ograniczenia prędkości ruchu w obrębie II obwodnicy, w tym strefy „tempo 30 km/h” (obszary o dużym ruchu pieszych oraz na osiedlach mieszkaniowych).
- Ograniczenie międzydzielnicowego tranzytowego ruchu samochodowego wewnątrz III obwodnicy.
- Podjęcie działań na rzecz uznania terenów wewnątrz II obwodnicy za obszar o obniżonej emisji komunikacyjnej.
- Promowanie modelu współdzielenia (współużytkowania) samochodów i rowerów oraz wprowadzanie rozwiązań komunikacyjnych dla osób o obniżonej mobilności (osoby z niepełnosprawnością, starsze, z dziećmi).
- Wyznaczenie wydzielonych pasów ruchu przeznaczonych dla autobusów (bus pasy) w celu zwiększania niezawodności transportu zbiorowego.
- Zwiększenie poziomu bezpieczeństwa w przestrzeniach miejskich.
- Zintensyfikowanie edukacji dla bezpieczeństwa.
- Integrowanie i koordynowanie działań w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego w Krakowie.
- Promowanie Krakowa jako miasta przyjaznego, otwartego i bezpiecznego.
- Usprawnienie zarządzania kryzysowego.
- Podjęcie działań adaptacyjnych do zachodzących zmian klimatycznych, zagrożeń wynikających z ekstremalnych zjawisk pogodowych, takich jak gwałtowne deszcze, wiatry, burze, susze, fale upałów i zimna, miejskie wyspy ciepła.
- Dążenie do „wizji 0” – zero ofiar śmiertelnych na drogach wśród pieszych i rowerzystów.
- Promowanie aktywnego i zdrowego trybu życia wśród mieszkańców.
- Kontynuacja i rozwijanie działań z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia.
- Zapewnienie dostępności i podniesienie jakości profilaktycznych usług zdrowotnych i edukacji zdrowotnej.
- Wprowadzenie systemowych rozwiązań na rzecz opieki zdrowotnej nad osobami starszymi i dziećmi.
- Zorganizowanie sieci Dziennych Domów Pomocy Społecznej dla osób starszych.
- Wprowadzenie bardziej kompleksowej edukacji sportowej.
- Poprawa efektywności współpracy Miasta z organizacjami sportowymi.
- Zwiększenie dostępności infrastruktury sportowej i rekreacyjnej, tak aby wszystkie szkoły gminne miały zmodernizowaną infrastrukturę sportową w postaci boisk wyposażonych w nowoczesną, sztuczną nawierzchnię.
- Zwiększenie liczby miejsc w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów, w tym poprzez kontynuowanie dotowania miejsc we wszystkich placówkach oraz budowę lub kupno lokali z przeznaczeniem na żłobki
Narzędzia realizacji
Polityki, Programy i Projekty strategiczne realizowane w ramach Celów Strategicznych
Wskaźniki realizacji
Wskaźnik
|
Wskaźnik mierzy…
|
Stan w 2016
|
Stan w 2022
|
Wartość docelowa 2030
|
Odsetek powierzchni Krakowa pokryty miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego
|
Zakres obszaru miasta Krakowa kształtowany przez samorząd planem zagospodarowania przestrzennego
|
48,7%
|
75,6%
|
95%
|
Dostępność publicznych terenów zielonych dla mieszkańców
|
Odsetek osób mieszkających w zasięgu 300 metrów (ok. 15 minut spaceru) od zieleni miejskiej o charakterze rekreacyjnym
|
75% (2017)
|
81,94%
|
Trend wzrostowy
|
Udział lasów w powierzchni miasta ogółem
|
Powierzchnię lasów w relacji do powierzchni miasta ogółem
|
4,4%
|
4,81%
|
7%
|
Liczba parków „kieszonkowych”
|
Liczbę małych parków (do 0,5 ha)
|
4 (2017)
|
36
|
70
|
Liczba dni z przekroczeniem dopuszczalnego poziomu stężeń dobowych pyłu zawieszonego PM10 w ciągu roku
|
Zagrożenie zanieczyszczeniem powietrza
|
104
|
39
|
Poniżej 35 dni
|
Poziom recyklingu
|
Postawy ekologiczne mieszkańców, wyrażone udziałem odpadów przygotowanych do odzysku w całości odpadów
|
33%
|
27,15%
|
Do 60%
|
Udział transportu zbiorowego w podziale zadań przewozowych
|
Zakres wykorzystywania komunikacji publicznej przez mieszkańców
|
33%
|
34,9%
|
Przedział 38-42%
|
Udział transportu rowerowego w podziale zadań przewozowych
|
Zakres wykorzystywania roweru jako środka komunikacji przez mieszkańców
|
4,5%
|
7%
|
Przedział 13-17%
|
Indeks strachu przed przestępczością
|
Poziom poczucia bezpieczeństwa mieszkańców
|
33,09% (2018)
|
38,47%
|
Trend spadkowy
|
Liczba przestępstw stwierdzonych na 100 tys. mieszkańców
|
Skalę zjawisk przestępczych w Krakowie
|
2 929
|
2 694
|
Trend spadkowy
|
Odsetek mieszkańców uprawiających sport
|
Postawy prozdrowotne mieszkańców, wyrażone uczestnictwem w aktywnościach sportowych
|
31%
|
34,6%
|
Trend wzrostowy
|
Średnie dalsze trwanie życia kobiet
|
Kondycję zdrowotną mieszkańców Krakowa
|
82,6
|
82,3
|
86,1
|
Średnie dalsze trwanie życia mężczyzn
|
Kondycję zdrowotną mieszkańców Krakowa
|
76,3
|
75,9 |
82,4
|
Liczba zgonów związanych z chorobami cywilizacyjnymi w przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców (choroby układu oddechowego, układu krążenia, nowotwory)
|
Zagrożenie chorobami cywilizacyjnymi
|
510,6 (2015)
|
827,03
|
415
|
Monitoring realizacji
Informacje na temat realizacji Celów Strategicznych, w podziale na lata (od 2018 roku)