górne tło

Nowe Lajkoniki w Krakowie

30 maja 2022 roku, do Krakowa został dostarczony nowy niskopodłogowy tramwaj wyprodukowany przez firmę Stadler. To pierwszy z 60 nowoczesnych wagonów Lajkonik II, których dostawy zostały zaplanowane do końca 2023 roku.

Rozwój nowoczesnego systemu transportowego jest jednym z działań strategicznych zapisanych w "Strategii Rozwoju Krakowa. Tu chcę żyć. Kraków 2030".

Nowe tramwaje to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewnią szybką wymianę pasażerów. Będzie więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich w porównaniu do wcześniej zamawianych wagonów. Nowością będą także specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących. Wszystkie tramwaje będą wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, system monitorowania oraz porty USB do ładowania smartfonów, a dla motorniczego - w ergonomiczną kabinę i wygodny fotel. Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Dwa tramwaje będą przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostaną tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania i kursować także na tych trasach, gdzie nie będzie dostępna sieć trakcyjna.

Dostawy 60 tramwajów są kontynuacją poprzedniego projektu, dzięki któremu mieszkańcy zyskali 50 Lajkoników.  

Obecnie tramwaj, przed dopuszczeniem do ruchu, musi przejść jeszcze badania i przejazdy niezbędne do uzyskania homologacji. Będą to m.in. testy systemów napędu, hamowania oraz układów elektrycznych i innych elementów istotnych dla prawidłowej eksploatacji i bezpieczeństwa podróżnych.